We wszystkich działaniach podejmowanych wobec małoletniego pacjenta pracownicy szpitala kierują się jego dobrem i najlepszym interesem. W każdej interakcji z dzieckiem brane są pod uwagę jego: wiek, sytuacja medyczna, możliwości poznawcze i indywidulane potrzeby.
Dobre praktyki Szpitala Żywiec
Małoletni pacjent ma prawo, aby rodzice/opiekunowie towarzyszyli mu podczas leczenia i do korzystania ze świadczeń zdrowotnych zawsze, gdy tego potrzebuje.
W kontakcie z dzieckiem i jego rodzicami lub opiekunami pracownicy szpitala zachowują:
- Życzliwość, empatię i szacunek,
- Wrażliwość kulturową,
- Postawę nieoceniającą.
- Zanim zaopiekujesz się małoletnim pacjentem, przedstaw się i powiedz kim jesteś.
- Przekazując informacje dziecku, zwróć uwagę na prosty język, dostosowany do jego wieku. Informuj o tym, co robisz, co się z nim dzieje lub będzie dziać. Upewniaj się, czy dziecko rozumie, co się będzie działo i jakie będą skutki działań diagnostycznych, leczniczych lub rehabilitacyjnych.
- Upewnij się, czy dziecko wie, że zawsze może zadawać pytania osobom z personelu.
- W komunikacji z małoletnim pacjentem zachowaj uczciwość – mów prawdę i zwracaj uwagę innym członkom personelu na mówienie prawdy dzieciom. Zawsze uwzględniaj kontekst – wiek, sytuację, poziom rozwoju i stan medyczny dziecka.
- Korzystaj z alternatywnych form komunikacji z dzieckiem, które tego potrzebuje.
Zapewnienie małoletnim pacjentom sprawczości
- Zwracaj się do dziecka po imieniu w formie preferowanej przez dziecko.
- Pamiętaj, że to dziecko jest podmiotem Twoich działań. Nie rozmawiaj z rodzicem lub opiekunem, jakby dziecko było nieobecne podczas rozmowy.
- W miarę możliwości konsultuj z dzieckiem kwestie pozamedyczne, o których wiesz, że danie wyboru dziecku nie będzie miało wpływu na jakość leczenia i przedstawiaj mu opcje do wyboru.
- Uszanuj prawo dziecka do zmiany nastroju, zmiany zdania oraz potrzebę oswojenia się z nową sytuacją i miejscem.
Poszanowanie intymności małoletnich pacjentów
- Podczas badania medycznego odsłaniaj dziecko partiami. W trakcie badania dziecku powinien towarzyszyć rodzic/opiekun lub inna osoba z personelu.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem, który jest niezwiązany z udzielaniem świadczenia medycznego, może odbywać się wyłącznie za jego zgodą i jego potrzebą. Zanim przytulisz, pogłaszczesz czy weźmiesz dziecko na kolana (aby np. je uspokoić), zawsze zapytaj je, czy tego potrzebuje.
- Szanuj potrzeby hospitalizowanego pacjenta, w tym prawo do odpoczynku, np. snu, ciszy nocnej, przyciemnianych świateł w nocy.
Współpraca z opiekunami małoletnich pacjentów
- Informuj małoletniego pacjenta i jego rodziców/opiekunów o zasadach obowiązujących w szpitalu. Podkreślaj znaczenie ich przestrzegania dla minimalizowania dyskomfortu wszystkich pacjentów. Zachęcaj do czytania informacji.
- Współpracuj z opiekunami w procesie przygotowania i uspokojenia pacjenta: zapytaj, co pacjent lubi, na co reaguje niekorzystnie, a na co pozytywnie.
Ochrona przed krzywdzeniem małoletnich pacjentów
- Jeśli widzisz lub podejrzewasz, że małoletniemu pacjentowi dzieje się krzywda, reaguj.
- W sytuacji, gdy rodzic/opiekun lub inna osoba z personelu straszy pacjenta, udziela mu nieprawdziwych informacji, bagatelizuje jego potrzeby i odczucia, zareaguj i przypomnij o zasadach komunikacji.
- Jeżeli coś w zachowaniu dziecka lub rodzica/opiekuna budzi Twój niepokój, poproś inną osobę z personelu o obecność podczas badania/wizyty.
- Zwróć uwagę na to, aby na terenie szpitala przebywały wyłącznie osoby uprawnione.
Zachowania niedozwolone
- Nie naruszaj praw pacjenta do intymności. Nie ujawniaj danych osobowych ani wrażliwych.
- Nie omawiaj sytuacji pacjenta ponad jego głową, ignorując jego obecność.
- Nie ograniczaj możliwości pobytu rodzica/opiekuna przy małoletnim pacjencie. Nie lekceważ tego, że opiekun dobrze zna dziecko, jego potrzeby i upodobania.
- Nie strasz pacjenta i nie szantażuj w celu nakłonienia go do współpracy.
- Nie naruszaj integralności fizycznej dziecka (nie szturchaj, nie popychaj – reaguj, gdy widzisz, jak robią to inni).
- Nie ignoruj i nie bagatelizuj odczuć małoletniego pacjenta, np. strachu, lęku przed bólem, niepewności co do nowej sytuacji.
- Nie mów nieprawdy, np. twierdząc, że nie będzie bolało, kiedy wiesz, że będzie boleć.
- Nie wyciągaj pochopnych wniosków o pacjencie i rodzinie, jeśli nie są uzasadnione profesjonalną wiedzą i oceną.
- Nie zakładaj, że pacjent i jego rodzice/opiekunowie wiedzą jak działa Szpital i jakie zasady w nim obowiązują.
- Nie dopuszczaj do sytuacji, w których pacjent i jego rodzice/opiekunowie czują się dyskryminowani lub otrzymują niższy standard opieki.
- Nie krzycz, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj pacjenta ani jego rodziców/opiekunów.
Bezpłatna pomoc dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
Telefony ogólnopolskie:
- Ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem 222 309 900
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002
- Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111
Teren powiatu żywieckiego:
- Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Żywcu 33 475 70 25
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żywcu – Punkt Interwencji Kryzysowej 33 861 93 36 wew. 7