Jak wybrać poradnię POZ przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP)

Kobieta siedzi przed komputerem i wybiera placówkę POZ Gilowice na platformie IKP

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bezpieczny i wygodny sposób na załatwienie wielu spraw zdrowotnych bez wychodzenia z domu. Dzięki IKP możesz sprawdzić swoje recepty, skierowania, historię leczenia, a także złożyć deklarację wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ.

Oprócz tradycyjnej, papierowej formy deklaracji, dostępnej w placówce, możesz zrobić to w pełni online – szybko, prosto i bez drukowania dokumentów. Poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku, jak złożyć deklarację wyboru placówki POZ przez Internetowe Konto Pacjenta.

Krok po kroku: jak złożyć deklarację przez IKP

1. Zaloguj się na swoje konto

Wejdź na stronę pacjent.gov.pl i kliknij „Zaloguj się”.
Zaloguj się przy użyciu Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej, e-dowodu lub aplikacji mObywatel.

2. Wejdź w zakładkę „Moje konto”

Po zalogowaniu kliknij w górnym menu „Moje konto”, a następnie przewiń stronę w dół do sekcji
„Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”.

3. Rozpocznij składanie deklaracji

Kliknij „Wypełnij deklarację”.

4. Wybierz lekarza i placówkę

Najpierw uzupełnij swoje dane dotyczące miejsca zamieszkania.

Następnie wybierz województwo oraz miejscowość, w której chcesz wybrać poradnię POZ. W polu poniżej wyświetlą się wszystkie dostępne w tej miejscowości placówki. W przypadku placówek w Gilowicach, Rychwałdzie i Koszarawie należy wybrać: ICZ Healthcare spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Z listy wybierz swojego lekarza rodzinnego.

5. Sprawdź dane i złóż oświadczenia

Zweryfikuj poprawność swoich danych osobowych, przeczytaj oświadczenia i zaznacz wymagane zgody.

6. Podpisz i wyślij deklarację

Kliknij „Podpisz deklarację”, a następnie potwierdź podpis za pomocą Profilu Zaufanego, e-dowodu lub przez bankowość elektroniczną.

7. Poczekaj na potwierdzenie

Deklaracja trafia do wybranej placówki. Wykonaj te same kroki, aby wybrać pielęgniarkę i położną środowiskową.
Po jej zatwierdzeniu informacja o wybranym lekarzu pojawi się w Twoim Internetowym Koncie Pacjenta – zazwyczaj w ciągu kilku dni.


Dodatkowe informacje

  • Nie musisz składać rezygnacji w poprzedniej placówce – nowy wybór automatycznie zastępuje wcześniejszy.
  • Jeśli deklaracja zostanie odrzucona (np. lekarz ma już pełną listę pacjentów), otrzymasz powiadomienie w IKP. W takiej sytuacji skontaktuj się z placówką.
  • Deklarację można zmienić dwa razy w roku bezpłatnie.
  • Opłata za trzecią i kolejne zmiany lekarza POZ w roku kalendarzowym wynosi 80 zł, ale nie obowiązuje w określonych sytuacjach, takich jak:
    • zmiana miejsca zamieszkania lub zameldowania pacjenta,
    • likwidacja poradni POZ lub zakończenie udzielania świadczeń przez dotychczasowego lekarza,
    • konieczność zmiany lekarza ze względów medycznych (np. brak możliwości kontynuacji leczenia przez dotychczasowego lekarza),
    • przejście lekarza POZ na emeryturę lub dłuższy urlop,
    • inne uzasadnione przypadki losowe (rozpatrywane indywidualnie przez NFZ).

Czytaj także

Przejdź do treści